TULAAHH..JGN TIDO LEPAS SAHUR... NANTI..... ^_^

Assalamualaikum dan salam Ramadhan buat sahabat2 sekalian... tidur selepas sahur kadang2 sudah menjadi kebiasaan (caye pn kdg2 wat..tettt) tahu tak apa akan jadi kalu kita tidur selepas sahur...jeng3...hehe


       ok la,ni nak kongsi cite skit...menurut kajian, jika kita tidur selepas sahur,badan akan terasa letih selepas  jam 9 pagi. Ini akan mengganggu konsentrasi  pembelajaran atau di tempat kerja pada awal pagi. Tetapi jika kamu mengambil keputusan bijak ,iaitu tidak tidur selepas sahur,kamu akan mendapati badan kamu akan segar sehingga lebih kurang jam 11 malam insyaAllah...

ngantuknye yer.... ^_^
       selain itu, kajian juga menunjukkan bahawa lemak akan terkumpul di perut kalau kita tidur selepas sahur...aiyokkk...hehe nanti "spare tyre" banyak...hihi ^_^ so, lemak yang terkumpul di bahagian perut mempunyai impak negatif  yang lebih buruk berbanding anggota tubuh yang lain. Ia boleh mengundang risiko penyakit yang lebih tinggi untuk jangka masa panjang seperti penyakit jantung,angin ahmar dan kanser.


lemak berlebihan aka "spare tyre"
       Lebih membahayakan apabila lemak yang merupakan sumber kalori terbanyak gagal melalui proses penghadaman sempurna jika  kamu terus tidur selepas makan. Sekurang- kurangnya 3 jam diperlukan sebelum tidur bagi membolehkan kalori dibakar dan dihantar ke tempat-tempat lain di dalam badan.


       Tahu tak apa punca mengantuk selepas sahur???
puncanya adalah disebabkan kamu makan terlalu banyak hingga terlau kenyang . Jika kamu banyak makan, badan terpaksa menggunakan lebih banyak tenaga untuk pencernaan. Ini bermakna lebih banyak darah perlu disalurkan ke usus dan bekalan oksigen kat otek pun berkurangan.


        Jadi,saya nak kongsi sikit apa amalan yang boleh kita lakukan selepas sahur.
Berdoa
  1. Berdoa pada waktu sahur atau selepas bersahur mempunyai barakah kerana pada waktu itu rahmat turun dan doa terangkat dan sekaligus menghalang kita daripada melakukan perkara yang tidak baik kesan berlapar pada siang hari.

  2. Kita juga tidak sepatutnya melepaskan peluang untuk melakukan amal-amal soleh seperti berzikir,membaca al-Quran dan solat sunat Tahajudserta solat sunat witir. Ambillah peluang ini untuk mengubah sama dari segi kesihatan dan amal ibadah kita.
Tingkatkan ibadah


Ini saja yang dapat dikongsikan kali ini..smoga amal ibadah dan puasa kita diterima Allah sebagai amalan yang soleh..insyaAllah... wallahua'lam 

0 comments:

Post a Comment