TIPS KEKAL BERTENAGA WALAUPUN BERPUASA

      Alhamdulillah...ku masih berpeluang dipertemukan dgn Ramadhan sekali lagi..Bulan yang penuh dengan keberkatan.Menjelang bulan Ramadhan kebiasaannya berbuka puasa lebih diberi keutamaan berbanding bersahur sedangkan sahur itu amat penting untuk membuatkan kita kekal bertenaga melakukan aktiviti ketika menjalani ibadah puasa.


APAKAH PERBEZAAN PUASA ANTARA ORANG ISLAM & ORANG YAHUDI DAN NASRANI(AHLI KITAB)??
Jawapannya adalah SAHUR.






Sabda Rasulullah S.A.W. yang diriwayatkan oleh imam Muslim yang bermaksud ,
"Perbezaan di antara puasa kami dan ahli kitab (Yahudi & Nasrani )ialah adanya makan sahur."


Apabila bersahur perlulah kita mengambil makanan  yang betul dan bukan cuma meneguk segelas air.


Makanan yang perlu diambil ketika bersahur :
  • MAKANAN KARBOHIDRAT YANG KAYA SERAT makanan seperti nasi,mee,dan gandum yang tergolong dalam makanan karbohidrat yang kompleks yang lambat hadam dan mampu bertahan selama 8jam.

  • BIJIRAN OAT ATAU GANDUM PENUH ,SATU HINGGA DUA HIDANGAN DENGAN SECAWAN SUSU.
     makanan ini tergolong dalam karbohidrat yang ringkas yang mengenyangkan tetapi tidak dapat bertahan berpanjangan.

  • MAKAN PROTEIN DAPAT MENGEKALKAN TENAGA BERPANJANGANproses pertukaran sumber protein seperti daging,ikan,udang,hati,tempe,tauhu dan kacang adalah lebih lambat dari yang lain.Ini akan menyebabkan badan sentiasa berasa segar dan bertenaga sepanjang hari.

  • JANGAN LUPA BUAH-BUAHAN DAN SAYURAN
    Buah-buahan jangan dilupakan yang bukan sahaja sebagai pencuci mulut malah sebagai pembekal vitamin c yang dapat menyerap zat besi dalam badan kita seperti buah jambu,betik,mangga dan nanas. "Buahan kampung" yang harganya murah kaya dengan vitamin c antaranya mangga muda,bacang dan kedondong.

  • MINUM AIR SECUKUPNYA
    sekurang-kurangnya 1 Liter sehari.Cara yang terbaik adalah dengan minum 9 gelas air secara beransur-ansur dari saat buka puasa hingga bersahur.

0 comments:

Post a Comment